Značky
Lugi - dělat věci tak dobré, jak jen mohou být...
Na začátku byla expedice do Himalájí, kde si Michal Peřina uvědomil, že už chce dělat jenom to, co ho opravdu baví. Založil LUGI a dnes sklízí úspěch se svým designovým nábytkem.
Michal Peřina, zakladatel české firmy, které se daří prosadit s designovým nábytkem nejen v Čechách, ale i v zahraničí, je ukázkovým příkladem příběhu o krizi, odražení se ode dna a následném úspěchu. V roce 1991 měl možnost splnit si svůj sen, vzal šechny své úspory, prodal auto a odjel do Himalájí. „Už je to tak dávno, že si to skoro ani nepamatuji. Lezli jsme v Nepálu na 4 000 metrů vysokou jižní stěnu Annapurny. Za tři měsíce v Asii se mi v hlavě všechno trochu přeskládalo a řekl jsem si tenkrát, že už budu dělat jen takovou práci, která mě baví,“ vzpomíná na to, jak se zrodil nápad vyrábět designový nábytek, a pokračuje: „Vyzkoušel jsem předtím více věcí a přemýšlel jsem, co by mě opravdu bavilo. Už tenkrát jsem naštěstí tušil, že pokud děláte naplno to, co vás baví, tak se úspěch časem dostaví. A také, že když se vám během té cesty nedaří, tak vám alespoň zůstane to, že vás to bavilo. Dřevo je krásný materiál a vyrábět nábytek je pro mě věc, která má smysl. Kromě toho si myslím, že, chlapi by měli dělat něco skutečného.“ Trvalo to asi šest let, než se z živnosti o dvou truhlářích podařilo vybudovat dobře fungující podnik. Dnes má 23 zaměstnanců (15 truhlářů), z nichž jeden pracuje ve firmě už neskutečných 18 let. Designový nábytek, který dnes v Lugi vzniká, sklízí jeden úspěch za druhým a prosazuje se i v zahraničí. Má něco ze skandinávské elegance – je jednoduchý, ale promyšlený. V loňském roce vystavovali v Londýně, Kodani, Vídni, letos v Paříži a Miláně na velkém veletrhu nábytku Salone internazionale mobile v rámci spolupráce s designérem Tomem Dixonem. Věšák 01 z dílny Lugi je v kolekci muzea designu v Gentu, Boxy 01 byly vybrány na titulní stranu pozvánky na výstavu 100% Design v Londýně 2013, a právě se dokončují nové kusy do kolekce připravované ve spolupráci s čerstvou držitelkou ceny Czech Grand Design Lucií Koldovou. Nedávno v Lugi představili nový showroom umístěný ve zdařile zrekonstruované industriální budově Uhelný mlýn. Mimochodem – při jeho slavnostním otevření nebyla přestřihnuta klasická páska, ale přepilováno prkno. I tento vtipný detail ukazuje, že v Lugi si zkrátka umí hrát a to se projevuje i v nápaditosti jejich produktů. Největší důraz klade zakladatel Lugi na svůj tým. „To, co je opravdu naše firma, jsou lidé. Pěkná výrobní hala, showroom, nové stroje, to je důležitý pěkný obal, ale ve výrobě, jako je ta naše, jsou důležití lidé. Na to jsem hrdý a to mě na tom i baví,“ dodává Michal Peřina.
Několik ožázek pro Michala Peřinu, zakladatele Lugi:
Hodily se vám některé zkušenosti z expedic v extrémních podmínkách později v podnikání?
Určitě, to platí obecně na sport, prostě jste zvyklý? hrát fair play a vydržet.
Velké hory mají tu výhodu, že to, co se o lidech jinde dozvíte za měsíce či roky, tady víte za pár dní.
Nevýhodou pak ale je, že máte na lidi kolem sebe větší nároky. Neumím moc hrát tu asertivní komunikaci s „přizdisráči“, všichni to na mně poznají.
Co vás nejvíce posunulo dopředu?
Někdy to byl asi nový větší prostor, jindy velká zakázka, setkání s novými lidmi, momentálně nás asi zase posune dál nová špičková technologie, kterou chceme letos pořídit.
Co přesně nás posunulo nejvíc a kdy, to upřímně nevím. My se stále snažíme hodně posouvat dopředu a dělat všechno tak na 120%. Někdy ale už máme s Markem (vedoucí výroby) pocit, že si to ani nestíháme sdělit, natož trochu užít.
Jakou největší krizi jste v Lugi zažili?
My nic takového nezažili. Asi by bylo zajímavé říct zatopení haly do výše 4 m, při povodni v roce 2002,
či konec zakázky do Anglie z měsíce na měsíc v prosinci 2008, přicházející skutečná krize v minulém roce. Ale to jsou výzvy, co nás posunuli dopředu. Krize bereme jako výzvu a příležitost.
Čím se chcete odlišovat od konkurence?
Název jedné knížky, co mám doma o podnikání je „Odliš se nebo zemři“ a tak to přesně i cítím.
My nechceme bojovat proti konkurenci, tady se všichni známe, kooperujeme, potkáváme se ve výběrových řízeních u zákazníků. Dali jsme si takový cíl a Matěj Chabera (kreativní ředitel) ho pojmenoval: „Dělat věci tak dobré, jak jen mohou být“. A jak moc nás to odlišuje, musí posoudit někdo z venku.
Máte nějaký podnikatelský vzor?
Skutečný vzor nemám, pro mě je každý člověk svým způsobem jedinečný.
Žasnu stejně tak nad fenoménem Tomáše Bati, jako obdivuji současné podnikatele, kteří za tak krátkou dobu vybudovali od nuly své firmy. Od těch známějších jako jsou Radim Jančura (Student Agency), Ivo Lukačovič (Seznam), Leoš Bareš (Sipral) až po dobrého pekaře, či květinářku, kteří svou práci dělají na plno a srdcem.